2021-06-24

Kombination av VR och AR ger helhetsupplevelse – Smart Housingstudie har visat på nya möjligheter

Virtual reality (VR) och Augmented Reality (AR) har på svindlande kort tid gått från en nischad teknik för forskare, tech-nördar och välbeställda gamers till bred användning inom allt fler områden. Inte minst byggbranschen.

Hur förklarar man effekten av att installera ett ljudisolerande fönster för en potentiell kund? De som lever i huset kommer att påverkas av ljudet utanför varje dag och det är därför viktigt att kunna få en uppfattning om hur mycket ljuddämpning och avstånd minskar buller inomhus innan huset är byggt. De senaste åren har Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) gjort stora framsteg då tekniken har mognat och blivit tillgänglig. Nu kan man också simulera ljud för att återge extremt naturtrogna, riktade ljud. Detta ger helt nya möjligheter att skapa en helhetsupplevelse genom att kombinera synintrycken i VR- och AR med ljudtekniken HRTF (Head-related transfer function). I Smart Housing-förstudien ”Auralisering i VR för trähustillverkning” har OBOS tittat på just detta.

Man började med att bygga upp det visuella scenariot genom att importera en CAD-modell av en villa från OBOS standardsortiment i Unreal Engine. Man la in en tomt med en asfalterad väg utanför och villan möblerades sedan med soffa och TV i vardagsrummet, en radio i köket tillsammans med flera ljudkällor och naturliga dämpningsmaterial som textiler. Tre större fönster sattes in som vätte mot en stor väg. Man skapade också en panel med knappar där man, när man är inne i VR-scenariot, kan välja mellan olika slags fönster och jämföra hur det blir med mycket eller lite trafik utanför. För att få ett så verklighetstroget ljud som möjligt så sattes ett individuellt ljud på varje bil.

Man skapade även andra ljudkällor både i och utanför huset för att påminna användaren om att det verkligen är en riktning på ljudet och skapa en WOW-känsla när rumsljudet förändras beroende på var man står i VR-huset.

En VR-fjärrkontroll lades till för att även kunna kontrollera de olika ljudkällorna som till exempel en ringande mobiltelefon. Detta för att träna upp känslan att det verkligen är en riktning och realistiskt ljud, inte bara vanligt stereoljud. David menar att OBOS ligger i framkant med detta erbjudande mot kunderna. Och utvecklingen är ständig. Förra året var OBOS med i ett forskningsprojekt via RISE, där det undersöktes hur man kan få in ljud i VR-upplevelsen.

– Jag ser egentligen att vi kan använda VR och AR överallt. Det är någonting som kommer att påverka många arbetsroller, säger David Johansson som jobbat med virtuell teknik i över ett decennium, och varit på OBOS Bostadsutveckling sedan 2017. Användaren kan då till exempel gå in i sovrummet och höra hur väl tv-ljudet från vardagsrummet hörs genom en stängd dörr. Eller hur väl vägtrafiken hörs in. Det är sådana saker som kunder kan ha frågor om, men som är svårt för våra säljare att besvara på ett sätt så att kunden kan bilda sig en uppfattning om det.

Läs artikel ”VR för hantverkare” från Den moderna hantverkararen

Läs artikel ”Virtual Reality – ett verkligt användbart verktyg på OBOS” från OBOS

Läs artikel och projektrapport ”Aauralisering i VR för trähustillverkning”/Smart Housing Småland